• Typotheque.interstices.io

Spécimen

  • Typographie libre

Cricks

Les vitrines de Schaerbeek portent les couleurs très vivace des différentes cultures qui cohabitent dans cette partie populaire de Bruxelles. Nombre de lettres vernaculaires peintes à chaque magasin par des lettreurs imaginatifs. Mais parmi ces lettres, certaines formes se retrouvent plus fréquement, et après les avoir bien observé, on se pique à les retrouver un peu partout dans Bruxelles et dans le reste de la Belgique. Elles ont des particularités très personnelles. On peut croire un temps à des lettres autocollantes industrielles, mais si on circule dans Schaerbeek, très vite on repére Publi Fluor, le magasin tenu par Madame Crickx dans le bas de l’avenue Rogier. En fait, on ne peut vraiment pas le rater, tant il constitue l’épicentre de ce calme tremblement de terre typographique, produisant radialement des vagues de vitrines depuis une quarantaine d’années maintenant.

Je rencontre Madame Crickx, un peu méfiante d'abord parce qu’un journaliste l’a un jour interrogé sans plus lui donner de nouvelles par après Mais elle se rend compte que ce qui m’intéresse, c’est vraiment sa typographie. C’est bizarre qu’un jeune comme vous s’intéresse à l’artisanat... Je lui achète des lettres de temps en temps. Puis un jour, je l’entraine dans une interview-fleuve qu’elle alimente sans que je doive poser beaucoup de questions. En fait, c’est mon père qui a commencé il y a très longtemps, plus de quarante ans, et quand il est tombé malade en 1975, j’ai commencé à l’aider Au début, j’avais pas du tout l’intention de reprendre son travail, mais j’y ai pris goût. Il était très content qu’un de ses enfants continue l’affaire. Mais bon, lui, il avait inventé un tas de trucs avec les lettres, comme un système rotatif lumineux pour les vitrines, c’était un vrai artiste, très bordélique. Il avait été caricaturiste. Et il faisait encore ses autocollants au fluor lui-même, en screen.

C’est pour ça que cela s’appelle Publi Fluor? Non, non, lui c’était Fluo-réclame, mais c’était vieux, j’ai changé, c’est mon comptable qui m’a trouvé le nom : Publi Fluor. Au début, je n’y croyais pas trop. Mais ça m’a épanoui! Et j’ai élevé deux enfants avec ça.

On voit vos lettres partout! Oui, ma famille se trompe, mais moi, je les reconnais directement. C’est un italique spécial. Il faut un minimum savoir dessiner dans ce métier, mes enfants ne savent pas. Maintenant j’emploie des gabarits, mais j’ai du les dessiner d’abord! Les gabarits de mon père étaient très incomplets Et puis, il a fallu les mettre à l’échelle manuellement.

Vous avez fais des études artistiques? Pas du tout! J’ai quitté l’école à 14 ans. Mais j’ai toujours dessiné. Avant de travailler, je faisais des peinture, à la gouache. Des tableaux de science-fiction, avec des femmes transparentes, des femmes-flammes, toujours des femmes. Il fallait que je sois très tranquille, le soir, et j’écoutais de la musique très spéciale à la radio... Je chipote beaucoup, mon métier, c’est du chipotage. Par exemple, avant, je dessinais des toutes petites lettres dans les contre-poinçons des grandes, c’est un grand puzzle. J’ai toujours pensé qu’il faut un caractère très spécial pour apprécier ce travail. Personne dans ma famille..., bien que mes sœurs...

Elle travaille en me parlant, avec la préocuppation constante de l’état de son stock de lettres. Voila, là j’ai dessiné, et je coupe ça à la latte. Ce sont des lames qui viennent de mon père, j’ai encore une caisse remplie. Lui, il grattait les vitrines avec, ce que je ne fais pas. Je ne fais jamais de placement. C’est pour ça que vous avez progressivement modifié les lettres pour que vos clients puissent les placer plus facilement eux-même? Pff! Les étrangers (sic!), je dois vous dire franchement, ils collent les lettres italiques droites. Moi, ça me fait mal au cœur!... Ils n’achètent pas de droites, rien que des italiques? Ils s’en foutent! Ils demandent des lettres, je leur en vends. Je vends mon stock. J'ai des droites, mais je ne trouve pas ça beau. C’est trop raide. Et même avec des lettres droites, les gens arrivent encore à faire de mauvais espaces. Les gens collent très mal. C’est malheureux pour moi parce que c’est une mauvaise publicité, mais... je ne sais pas tout faire non plus.

Les arrondis, c’est un problème. C’est pour ça que je les ai fait plats. Mon père les faisaient ronds. Ses lettres n’avaient pas la même largeur (épaisseur) partout, il faisait ça bien. Moi, avec mes bords droits et les arrondis aplatis, c'est plus simple à placer.

Dans les petites lettres, je dois couper dedans pour faire la découpe intérieure (contre-poinçons), dans un par exemple. Alors les clients se plaignent : «C’est déchiré.» «Mais non, monsieur, je dois faire comme ça pour bien la découper.»

J’ai modifié l’intérieur de l'arrondi. Ici, j’ai modifié le , ici l’arrondi, il était trop mince, maintenant, c’est plus harmonieux. Mais le est affreux. Dans le , ça allait trop loin. J’ai retiré le creux du , c’est plus simple à découper.

Un autre problème avec les arrondis, c’est que les clients ne veulent pas que ça dépasse. Ils disaient toujours «C’est trop grand!». Il y a 3-4 ans, j’ai décidé de faire la même taille pour toutes les lettres, j’en avais vraiment marre! Et pourtant, je leur expliquais. Maintenant, il paraît plus petit, c’est optique. Je me suis adapté, tant pis.

Souvent, avant de modifier un gabarit, je modifie un peu à chaque découpe, je ne suis pas exactement le tracé au bic. Puis je rectifie le gabarit plutôt que de corriger à chaque fois. Toutes les lettres sont différentes, et il y a plusieurs tailles. Par opposition à la découpe vinyle qui utilise des lettres digitales, ici toutes vos lettres sont différentes. Oui, c’est vivant. Mais c’est pas rigoureux, j’ai eu des problèmes avec des clients parce que ce n’était pas assez net.

Maintenant, j’ai plein de concurrence avec ces machines. Mais ils n’ont rien à la pièce, ils n’ont pas de stock. C’est facile pour eux : il y a des millions de lettres. Enfin, des millions, j’exagère. J’ai une copine qui a tout un catalogue... Moi, dans ma gamme, j’avais une trentaine d’alphabets, mais c’est des copies à partir de modèles pas toujours complets. Plus il y en a, moins les gens arrivent à se décider. Ils ne voient pas les différences, carré au bout ou pointu au bout, ici c’est penché, ou penché large, ou penché très fin. Ça m’a découragé, j’en ai enlevé.

Vous avez dessiné des minuscules pour cet alphabet? Oui, oui, je crois... Elle me montre sa gamme de caractères, on compare, il n’y a rien qui correspond vraiment. Je n’ai jamais pensé à cela. Ils achètent toujours des capitales, ça prend moins de place au-dessus et en-dessous.

Quel est le rapport de vos clients avec la typographie? Ils n’y connaissent rien. Les étrangers (re-sic!) encore plus. Même un étranger intelligent, quand il achète une lettre italique, il va la coller droite. Ils ne connaissent pas, je leur explique. Ils veulent mettre aussi des points sur les I majuscules… En turc, c’est une lettre différente.

Il y en a qui croient que c’est simple! Ils rentrent, c’est des machos d’habitude... Ils me voient, ils demandent : «Monsieur est là ?». Alors que mon mari, qui est facteur, n’y connait rien de rien! Alors parfois, ils achètent une feuille, ils disent qu’ils vont découper les lettres eux-même! Puis ils reviennent : «Ça ne va pas...»

Vos lettres, c’est de la matière, plus du travail. Vous comptez aussi dans votre prix un droit d’auteur ? Non, n’importe qui peut dessiner ces lettres. Il suffit de m’acheter des lettres, de se faire des gabarits avec. Oui, mais alors, c’est de la copie, vous restez l’auteur. Oui... Mais c’est plutôt papa qui a été l'auteur, et j’ai fortement modifié ses lettres. Si un jour, vous trouvez vos lettres sur la couverture d’un magazine? Je serai fière. Je ne met pas beaucoup d’orgueil dans mes lettres, mais je serai heureuse.

Pensez-vous que vos lettres ont une influence sur le paysage urbain de Schaerbeek ou de Bruxelles? Non. Pourtant certains de vos choix esthétiques influencent l’aspect de la rue à long terme... Oui, c’est vrai... Vous savez, j’ai une petite vie très calme. D’ailleurs, c’est gênant pour moi qu'un magasin soit un lieu public. Je me sens toujours agressée par mes clients. J’ai pas besoin de publicité, les gens viennent de loin par le bouche-à-oreille. Je dis toujours à mon mari : je travaille pour vivre, je ne vis pas pour travailler. J'espère que vous ne me ferez pas trop de publicité!

Je lui montre quelques travaux que j’ai fait avec ses lettres. Comment avez-vous pu récupérer mes lettres? Et puis, elle ne sont pas à une taille... elle sont toutes petites...? Je tente de lui expliquer : scanning, vectorisation,... Ça reste peu clair pour elle. Vous savez, je n’ai même pas d’appareil pour lire les CD, je ne veux même pas de fax!

Naïveté? On pourrait parler de typographie naïve dans le sens d’une pratique typographique tenant peu compte des éléments traditionnels de cette discipline. Je penche plutôt pour une logique inverse : Mme Crickx a faconné ses lettres forcée par l’utilisation naïve que ses clients en faisait, mais ces lettres elle-même ne sont pas naïves, elles contiennent beaucoup d’intelligence. Par contre, la démarche du typographe classique qui met au point ses lettres "par lui-même" comporte une certaine part d'arrogance, et donc, dans un sens, de naïveté.

Extraits de plusieurs entretiens avec M. Christelle Crickx, dont un principal en juillet 1999.

    4 styles
  • crickx
    crickxdroite
    crickxrush
    crickxsharkcut
    Designer(s)
  • Open Source Publishing
    Mots-clefs
  • Vernacular
    Window stickers
    Caractères similaires
    Licence
  • SIL Open Font License
    Url de téléchargement
  • www.ospublish.constantvzw.org/foundry/crickx/
  • Open Source Publishing

crickx

  • SIL Open Font License

80pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

70pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

60pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

50pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

40pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

30pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

25pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

22.5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

20pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

19pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

18pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

17pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

16pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

15pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

14pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

13pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

12pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

11pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

10pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

9pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

8pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

7pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

6pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

  • Open Source Publishing

crickx

  • SIL Open Font License

40pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

20pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

15pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

10pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

  • Open Source Publishing

crickx

  • SIL Open Font License

28pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

21pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

14pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

10.5pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

7pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

  • Open Source Publishing

crickx

  • SIL Open Font License

22pt

Sil Open Font License

version 1.1
26 February 2007

14pt

The goals of the Open Font License (OFL) are to stimulate worldwide development of collaborative font projects, to support the font creation efforts of academic and linguistic communities, and to provide a free and open framework in which fonts may be shared and improved in partnership with others.

The OFL allows the licensed fonts to be used, studied, modified and redistributed freely as long as they are not sold by themselves. The fonts, including any derivative works, can be bundled, embedded, redistributed and/or sold with any software provided that any reserved names are not used by derivative works. The fonts and derivatives, however, cannot be released under any other type of license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the fonts or their derivatives.

11pt

PERMISSION & CONDITIONS

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of the Font Software, to use, study, copy, merge, embed, modify, redistribute, and sell modified and unmodified copies of the Font Software, subject to the following conditions :

1 - Neither the Font Software nor any of its individual components, in Original or Modified Versions, may be sold by itself.

2 - Original or Modified Versions of the Font Software may be bundled, redistributed and/or sold with any software, provided that each copy contains the above copyright notice and this license. These can be included either as stand-alone text files, human-readable headers or in the appropriate machine-readable metadata fields within text or binary files as long as those fields can be easily viewed by the user.

3 - No Modified Version of the Font Software may use the Reserved Font Name(s) unless explicit written permission is granted by the corresponding Copyright Holder. This restriction only applies to the primary font name as presented to the users.

4 - The name(s) of the Copyright Holder(s) or the Author(s) of the Font Software shall not be used to promote, endorse or advertise any Modified Version, except to acknowledge the contribution(s) of the Copyright Holder(s) and the Author(s) or with their explicit written permission.

5 - The Font Software, modified or unmodified, in part or in whole, must be distributed entirely under this license, and must not be distributed under any other license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the Font Software.

8pt

DEFINITIONS

"Font Software" refers to the set of files released by the Copyright Holder(s) under this license and clearly marked as such. This may include source files, build scripts and documentation.

"Reserved Font Name" refers to any names specified as such after the copyright statement(s).

"Original Version" refers to the collection of Font Software components as distributed by the Copyright Holder(s).

"Modified Version" refers to any derivative made by adding to, deleting, or substituting — in part or in whole — any of the components of the Original Version, by changing formats or by porting the Font Software to a new environment.

"Author" refers to any designer, engineer, programmer, technical writer or other person who contributed to the Font Software.


DISCLAIMER

THE FONT SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO ANY WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT OF COPYRIGHT, PATENT, TRADEMARK, OR OTHER RIGHT. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, INCLUDING ANY GENERAL, SPECIAL, INDIRECT, INCIDENTAL, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF THE USE OR INABILITY TO USE THE FONT SOFTWARE OR FROM OTHER DEALINGS IN THE FONT SOFTWARE.

  • Open Source Publishing

crickxdroite

  • SIL Open Font License

80pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

70pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

60pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

50pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

40pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

30pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

25pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

22.5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

20pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

19pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

18pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

17pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

16pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

15pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

14pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

13pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

12pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

11pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

10pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

9pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

8pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

7pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

6pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

  • Open Source Publishing

crickxdroite

  • SIL Open Font License

40pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

20pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

15pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

10pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

  • Open Source Publishing

crickxdroite

  • SIL Open Font License

28pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

21pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

14pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

10.5pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

7pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

  • Open Source Publishing

crickxdroite

  • SIL Open Font License

22pt

Sil Open Font License

version 1.1
26 February 2007

14pt

The goals of the Open Font License (OFL) are to stimulate worldwide development of collaborative font projects, to support the font creation efforts of academic and linguistic communities, and to provide a free and open framework in which fonts may be shared and improved in partnership with others.

The OFL allows the licensed fonts to be used, studied, modified and redistributed freely as long as they are not sold by themselves. The fonts, including any derivative works, can be bundled, embedded, redistributed and/or sold with any software provided that any reserved names are not used by derivative works. The fonts and derivatives, however, cannot be released under any other type of license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the fonts or their derivatives.

11pt

PERMISSION & CONDITIONS

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of the Font Software, to use, study, copy, merge, embed, modify, redistribute, and sell modified and unmodified copies of the Font Software, subject to the following conditions :

1 - Neither the Font Software nor any of its individual components, in Original or Modified Versions, may be sold by itself.

2 - Original or Modified Versions of the Font Software may be bundled, redistributed and/or sold with any software, provided that each copy contains the above copyright notice and this license. These can be included either as stand-alone text files, human-readable headers or in the appropriate machine-readable metadata fields within text or binary files as long as those fields can be easily viewed by the user.

3 - No Modified Version of the Font Software may use the Reserved Font Name(s) unless explicit written permission is granted by the corresponding Copyright Holder. This restriction only applies to the primary font name as presented to the users.

4 - The name(s) of the Copyright Holder(s) or the Author(s) of the Font Software shall not be used to promote, endorse or advertise any Modified Version, except to acknowledge the contribution(s) of the Copyright Holder(s) and the Author(s) or with their explicit written permission.

5 - The Font Software, modified or unmodified, in part or in whole, must be distributed entirely under this license, and must not be distributed under any other license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the Font Software.

8pt

DEFINITIONS

"Font Software" refers to the set of files released by the Copyright Holder(s) under this license and clearly marked as such. This may include source files, build scripts and documentation.

"Reserved Font Name" refers to any names specified as such after the copyright statement(s).

"Original Version" refers to the collection of Font Software components as distributed by the Copyright Holder(s).

"Modified Version" refers to any derivative made by adding to, deleting, or substituting — in part or in whole — any of the components of the Original Version, by changing formats or by porting the Font Software to a new environment.

"Author" refers to any designer, engineer, programmer, technical writer or other person who contributed to the Font Software.


DISCLAIMER

THE FONT SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO ANY WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT OF COPYRIGHT, PATENT, TRADEMARK, OR OTHER RIGHT. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, INCLUDING ANY GENERAL, SPECIAL, INDIRECT, INCIDENTAL, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF THE USE OR INABILITY TO USE THE FONT SOFTWARE OR FROM OTHER DEALINGS IN THE FONT SOFTWARE.

  • Open Source Publishing

crickxrush

  • SIL Open Font License

80pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

70pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

60pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

50pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

40pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

30pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

25pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

22.5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

20pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

19pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

18pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

17pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

16pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

15pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

14pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

13pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

12pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

11pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

10pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

9pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

8pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

7pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

6pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

  • Open Source Publishing

crickxrush

  • SIL Open Font License

40pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

20pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

15pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

10pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

  • Open Source Publishing

crickxrush

  • SIL Open Font License

28pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

21pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

14pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

10.5pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

7pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

  • Open Source Publishing

crickxrush

  • SIL Open Font License

22pt

Sil Open Font License

version 1.1
26 February 2007

14pt

The goals of the Open Font License (OFL) are to stimulate worldwide development of collaborative font projects, to support the font creation efforts of academic and linguistic communities, and to provide a free and open framework in which fonts may be shared and improved in partnership with others.

The OFL allows the licensed fonts to be used, studied, modified and redistributed freely as long as they are not sold by themselves. The fonts, including any derivative works, can be bundled, embedded, redistributed and/or sold with any software provided that any reserved names are not used by derivative works. The fonts and derivatives, however, cannot be released under any other type of license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the fonts or their derivatives.

11pt

PERMISSION & CONDITIONS

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of the Font Software, to use, study, copy, merge, embed, modify, redistribute, and sell modified and unmodified copies of the Font Software, subject to the following conditions :

1 - Neither the Font Software nor any of its individual components, in Original or Modified Versions, may be sold by itself.

2 - Original or Modified Versions of the Font Software may be bundled, redistributed and/or sold with any software, provided that each copy contains the above copyright notice and this license. These can be included either as stand-alone text files, human-readable headers or in the appropriate machine-readable metadata fields within text or binary files as long as those fields can be easily viewed by the user.

3 - No Modified Version of the Font Software may use the Reserved Font Name(s) unless explicit written permission is granted by the corresponding Copyright Holder. This restriction only applies to the primary font name as presented to the users.

4 - The name(s) of the Copyright Holder(s) or the Author(s) of the Font Software shall not be used to promote, endorse or advertise any Modified Version, except to acknowledge the contribution(s) of the Copyright Holder(s) and the Author(s) or with their explicit written permission.

5 - The Font Software, modified or unmodified, in part or in whole, must be distributed entirely under this license, and must not be distributed under any other license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the Font Software.

8pt

DEFINITIONS

"Font Software" refers to the set of files released by the Copyright Holder(s) under this license and clearly marked as such. This may include source files, build scripts and documentation.

"Reserved Font Name" refers to any names specified as such after the copyright statement(s).

"Original Version" refers to the collection of Font Software components as distributed by the Copyright Holder(s).

"Modified Version" refers to any derivative made by adding to, deleting, or substituting — in part or in whole — any of the components of the Original Version, by changing formats or by porting the Font Software to a new environment.

"Author" refers to any designer, engineer, programmer, technical writer or other person who contributed to the Font Software.


DISCLAIMER

THE FONT SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO ANY WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT OF COPYRIGHT, PATENT, TRADEMARK, OR OTHER RIGHT. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, INCLUDING ANY GENERAL, SPECIAL, INDIRECT, INCIDENTAL, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF THE USE OR INABILITY TO USE THE FONT SOFTWARE OR FROM OTHER DEALINGS IN THE FONT SOFTWARE.

  • Open Source Publishing

crickxsharkcut

  • SIL Open Font License

80pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

70pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

60pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

50pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

40pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

30pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

25pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

22.5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

20pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

19pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

18pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

17pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

16pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

15pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

14pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

13pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

12pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

11pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

10pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

9pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

8pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

7pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

6pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

5pt

J'ai vu un punk afghan et deux clowns aux zygomatiques incroyables.

  • Open Source Publishing

crickxsharkcut

  • SIL Open Font License

40pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

20pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

15pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

10pt

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm Nn Oo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Àà Ââ Ææ Éé Èè Êê Ëë Îî Ôô Œœ 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 . , ? ¿ ! ¡ ; / | \ : * % # @ $ € ¢ ¥ ß & ® © ( ) { } [ ] + - ÷ × < > « » ' ' " " ¬ Ø ⋅ ↓ ← ↑ →

  • Open Source Publishing

crickxsharkcut

  • SIL Open Font License

28pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

21pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

14pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

10.5pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

7pt

Arrowroot Barley Chervil Dumpling Endive Flaxseed Garbanzo Hijiki Ishtu Jicama Kale Lychee Marjoram Nectarine Oxtail Pizza Quinoa Roquefort Squash Tofu Uppuma Vanilla Wheat Xergis Yogurt Zweiback

  • Open Source Publishing

crickxsharkcut

  • SIL Open Font License

22pt

Sil Open Font License

version 1.1
26 February 2007

14pt

The goals of the Open Font License (OFL) are to stimulate worldwide development of collaborative font projects, to support the font creation efforts of academic and linguistic communities, and to provide a free and open framework in which fonts may be shared and improved in partnership with others.

The OFL allows the licensed fonts to be used, studied, modified and redistributed freely as long as they are not sold by themselves. The fonts, including any derivative works, can be bundled, embedded, redistributed and/or sold with any software provided that any reserved names are not used by derivative works. The fonts and derivatives, however, cannot be released under any other type of license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the fonts or their derivatives.

11pt

PERMISSION & CONDITIONS

Permission is hereby granted, free of charge, to any person obtaining a copy of the Font Software, to use, study, copy, merge, embed, modify, redistribute, and sell modified and unmodified copies of the Font Software, subject to the following conditions :

1 - Neither the Font Software nor any of its individual components, in Original or Modified Versions, may be sold by itself.

2 - Original or Modified Versions of the Font Software may be bundled, redistributed and/or sold with any software, provided that each copy contains the above copyright notice and this license. These can be included either as stand-alone text files, human-readable headers or in the appropriate machine-readable metadata fields within text or binary files as long as those fields can be easily viewed by the user.

3 - No Modified Version of the Font Software may use the Reserved Font Name(s) unless explicit written permission is granted by the corresponding Copyright Holder. This restriction only applies to the primary font name as presented to the users.

4 - The name(s) of the Copyright Holder(s) or the Author(s) of the Font Software shall not be used to promote, endorse or advertise any Modified Version, except to acknowledge the contribution(s) of the Copyright Holder(s) and the Author(s) or with their explicit written permission.

5 - The Font Software, modified or unmodified, in part or in whole, must be distributed entirely under this license, and must not be distributed under any other license. The requirement for fonts to remain under this license does not apply to any document created using the Font Software.

8pt

DEFINITIONS

"Font Software" refers to the set of files released by the Copyright Holder(s) under this license and clearly marked as such. This may include source files, build scripts and documentation.

"Reserved Font Name" refers to any names specified as such after the copyright statement(s).

"Original Version" refers to the collection of Font Software components as distributed by the Copyright Holder(s).

"Modified Version" refers to any derivative made by adding to, deleting, or substituting — in part or in whole — any of the components of the Original Version, by changing formats or by porting the Font Software to a new environment.

"Author" refers to any designer, engineer, programmer, technical writer or other person who contributed to the Font Software.


DISCLAIMER

THE FONT SOFTWARE IS PROVIDED "AS IS", WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND, EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING BUT NOT LIMITED TO ANY WARRANTIES OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NONINFRINGEMENT OF COPYRIGHT, PATENT, TRADEMARK, OR OTHER RIGHT. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER BE LIABLE FOR ANY CLAIM, DAMAGES OR OTHER LIABILITY, INCLUDING ANY GENERAL, SPECIAL, INDIRECT, INCIDENTAL, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES, WHETHER IN AN ACTION OF CONTRACT, TORT OR OTHERWISE, ARISING FROM, OUT OF THE USE OR INABILITY TO USE THE FONT SOFTWARE OR FROM OTHER DEALINGS IN THE FONT SOFTWARE.